billiga sverige butikens outlet: UGGS , skor ,

Fristad Gävle

FRISTAD GÄVLE

seywanfoto2

Fristadsprojekt: Konstens kraft

Tidigare i år 2020 presenterades ett kommande projekt med fristadskonstnär Seywan Saedian (tidigare benämnt ”Mental States of Gävleborg”, numera ”Konstens Kraft”.)

Utgångspunkten i det första projektet var Seywan Saedians demokratiska tanke om att konsten aktivt bör föras ut till och möta folket i deras vardag. Coronavirusets spridning denna vår och de restriktionerna kring sociala sammankomster som det inneburit har dock lett till att vi har varit tvungna att tänka om och omförhandla projektet helt.

Det nya projektet ”Konstens kraft” ämnar istället att lyfta den utsatta position konsten och kulturen befinner sig i nu i dessa coronatider, som kännetecknas av stängda verksamheter och nedskärningar. Vi vill samtidigt slå ett slag för konsten och kulturen som en självklar kraft och ett instrument för yttrandefrihet – oavsett vilka tider vi befinner oss i.

I det omvandlande projektet kommer vi att fotografera ett antal av Seywan Saedians skulpturer på ett par just nu nedstängda kulturverksamheter/institutioner i Gävle, närmare bestämt; Folkteatern Gävleborg, Gävle Konserthus, Konstskolan Gävle, och Öppna förskolan på Gävle konstcentrum.
Seywans skulpturer får ge liv åt de tomma lokalerna som vanligtvis brukar vara fyllda av liv och rörelse. På så sätt vill vi lyfta den rådande situation många kulturella verksamheter för närvarande befinner sig i på ett visuellt och konstnärligt vis.

Seywan Saedian har som hotad konstnär tidigare befunnit sig i olika situationer av kris och instabilitet. Fristadsperioden i Gävle kommun var och är en period under vilken han äntligen får leva och verka i trygghet här i Gävle. I och med pandemins spridning har Seywan fått möta en kris igen, en kris som vi än så länge inte kan styra utan endast försöka hantera på bästa möjliga vis.

Seywan Saedian är van vid att skapa konst i svåra tider och för honom är det viktigt att han också nu kan uttrycka sig konstnärligt. Därför är det för oss betydelsefullt att genomföra det nya projektet; vi vill stimulera Seywan Saedian i rollen som fristadskonstnär och frilansande konstnär. Dessutom är det särskilt viktigt i dessa tider att konsten inte prioriteras bort. Det finns en farlig potentiellt repressiv problematik i att låta de röster som finns i kulturella yttringar tystas på grund av omprioriteringar med hänvisning till ”den rådande situationen”.

Med anledning av Covid-19 kommer själva fotoprocessen att vara stängd för allmänheten. De fotoserier projektet resulterar i kommer att presenteras för allmänheten vid senare tillfälle – förhoppningsvis redan under hösten 2020.

Konstens förmåga att förmedla budskap, reflektera och problematisera olika historiska skeenden. Konstens kraft att uttrycka existentiella känslotillstånd, att hjälpa oss att bearbeta – är i tider som dessa viktigare än någonsin. Vi måste alla förhålla oss till coronaviruset på något vis, vi har en ny vardag att vänja oss vid. Seywan Saedian och vi på Gävle konstcentrum/ Gävle kommun vill lyfta hur vi i svåra tider kan vända oss till konsten och kulturen som en livsstärkande kraft.

konstskolan_gavle

GK-logg 1.1

 

FG-logotyp_sv_stor-400x75


 

 

fristadskonstnar-1920x1080

SKULPTÖREN SEYWAN SAEDIAN ÄR GÄVLES FRISTADSKONSTNÄR

Seywan anlände till Gävle i slutet av oktober tillsammans med sin familj.

– Mitt första intryck är att Gävle är en väldigt vacker stad. Jag och min familj är väldigt tacksamma över möjligheten att vara här, säger Seywan Saedian.

Gävle var först i världen med att ta emot en bildkonstnär när Issa Touma blev Gävles första fristadskonstnär i september 2015. Fristadsprogrammet syftar till att värna om yttrandefriheten och försvara det fria ordet genom att ge en förföljd konstnär möjlighet att utöva sitt yrke i trygghet.

Gävle blir fristad i två år

– Vi är mycket stolta över vårt fristadsprogram. Det ska bli mycket intressant att få välkomna ytterligare en konstnär till Gävle, säger Martina Kyngäs (KD), ordförande för Kultur- och fritidsnämnden.

Från och med oktober 2018 och två år framåt kommer Gävle att vara fristad för Seywan Saedian som förutom att skapa skulpturer också målar, fotar och skapar illustrationer. Inspirationen hämtar Seywan från sitt kurdiska arv och hans verk har ställts ut på ett flertal platser i Iran, Irak och Turkiet. Seywan Saedians fru Rounak Rasoulpour arbetar som illustratör och grafisk designer och har publicerat över 20 barnböcker på kurdiska. Paret kommer att leva i Gävle tillsammans med sin sjuåriga son.

Fristadskonstnär väljs av nätverket ICORN

– I vår roll som fristad ingår det att underlätta integrationen genom att skapa ett kontaktnät för vår stipendiat, och se till att familjen får kontakt med representanter för Gävles kulturliv, säger Sofia Nohrstedt, kulturchef vid Gävle kommun.

Vem som väljs ut som fristadskonstnär beslutas av nätverket ICORN, International Cities of Refugee Network, som är en oberoende organisation som utgörs av de städer och regioner som erbjuder skydd.

– Gävle spelade en viktig roll i processen att expandera ICORNS konstnärliga räckvidd när staden gick med 2015. Gävle kommun och Gävle konstcentrum har bidragit till att skapa en värdefull gemenskap för förföljda konstnärer och har bidragit till att lyfta mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, säger Karin Hansson, nationell samordnare för ICORN.

Läs mer om ICORN här.

Läs mer om Seywan Sedian:

Arbetarbladet 23.03.19
Gefle Dagblad 23.03.19
Gefle Dagblad 22.02.19
Arbetarbladet 20.02.19
Arbetarbladet 31.10.18
Gefle Dagblad 31.10.18
SR P4 Gävleborg 31.10.18
SVT Gävleborg 30.10.18

Kontakt Fristad Gävle:

Malva Molund
Vikarierande fristadskoordinator, Konsthallsassistent Gävle Konstcentrum
Telefon: 070 414 00 03
E-post: malva.molund@gavle.se

 

webb

TIDIGARE GÄST: ISSA TOUMA

Issa Touma kom till Gävle våren 2016 från Aleppo, Syrien. Touma kommer att ha sin bas i Gävle under två år och hoppas på så sätt kunna fortsätta sitt konstnärliga arbete.

Issa Touma har varit en central gestalt i Aleppos konstliv sedan mitten av 1990-talet och har fortsatt sin konstnärliga verksamhet trots återkommande påtryckningar. Basen för Toumas praktik är Le Pont Gallery i hjärtat av Aleppo som sedan 1996 har fungerat som en konstnärlig och intellektuell fristad. Här har han årligen arrangerat konsthändelser som International Photography Festival Aleppo och the International Women’s art festival.

Bland Toumas senaste fotografiska arbeten märks Women We Have Not Lost Yet, en fotoserie som tillkom på Le Pont i april 2015 då Aleppo utsattes för att snabbt eskalerande våld. Ett antal kvinnor gömde sig på galleriet och delade med sig av sina berättelser. Tillsammans beslutande man att arrangera en fotografering, som ett slags sista meddelande från de som fortfarande var i livet.

År 2012 startade Issa Touma Art Camping som ett svar på konflikten i Syrien och för att visa att det finns levande människor i Aleppo bakom statistiken som framkommer i internationell media. Art Camping är ett deltagande konstprojekt där unga personer från olika sorters bakgrund uppmuntras att uttrycka sig genom konst och kultur. Kärnan i projektet handlar om att arbeta tillsammans och att främja dialog och konst som motståndshandling. Genom Art Camping förmedlas också en annan bild av Aleppo som skiljer sig från den som förmedlas genom internationell media. Just nu arbetar Issa Touma i samarbete med Gävle Konstcentrum med att starta upp Art Camping Gävle.

Bland Toumas senaste verk märks också den internationellt uppmärksammade filmen 9 DAYS – From My Window in Aleppo som konstnären gjort visar Touma vilken akut roll konst och kultur spelar i konfliktområden.

BILD: Issa Touma i sitt galleri Le Pont Gallery i Aleppo, Syrien.
Foto av Hagob Vanisian



Skriv ut/Tipsa andra om den här sidan:  
  • Facebook
  • TwitThis
  • Google
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!